EN
 

سنگ تمام شهرداری شیراز برای تردد ایمن و سریع شهروندان و مسافران؛ اَبَرپروژه زیرگذر گویم از آب و گل درآمد

پروژه عظیم و فرامنطقه‌ای زیرگذر گویم تا چند روز آینده وارد مدار بهره‌برداری خواهد شد تا کلان‌شهر شیراز شاهد تحول قابل توجهی در بحث زیرساخت‌های شهری باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری شیراز، شیراز به عنوان یکی از کلان‌شهرهای ایران، علاوه بر اینکه چهارمین شهر پرجمعیت کشور به شمار می‌رود، به واسطه پیشینه تاریخی و فرهنگی خود، یکی از مهم‌ترین شهرهای گردشگرپذیر نیز محسوب می‌شود و میزبان گردشگران بسیاری از اقصی نقاط ایران است. اما گاهی ترافیک سنگین، به خصوص در ورودی‌های شهر تجربه‌ای ناخوشایند هم برای گردشگران که یک رانندگی طولانی‌مدت را پشت‌سر گذاشته‌اند و هم برای شهروندان به یادگار می‌گذارد.

ابتکار جنوب در گزارشی نوشت؛ ترافیک سنگین در مسیر تردد شریان اصلی ارتباطی استان‌های فارس، اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد و محور شمال‌غرب شیراز چالشی بود که سال‌ها اسباب رنجش شهروندان و مسافران را فراهم کرده بود. به خصوص اینکه به دلیل وجود تفرجگاه‌های بسیار در این محدوده، از سال‌ها پیش در ایام تعطیل ترافیک کیلومتری در منطقه گویم و خروجی شهر شیراز به وجود می‌آمد و مشکلاتی را برای شهروندان به وجود می‌آورد. همین امر، شهرداری کلانشهر شیراز را بر آن داشت تا با هدف گذر از این معضل، احداث اَبَرپروژه راهبردی زیرگذر نیمه‌مسقف گویم را در این مسیر پُرتردد و گردشگری فارس در دستور کار خود قرار داده و خدمتی ماندگار و در شأن مردم شهر شیراز ارائه دهد؛ پروژه‌ای منحصربه‌فرد که دستاوردی تاثیرگذار در حوزه زیرساخت‌های شهری قلمداد می‌شود.

تسهیل عبور و مرور شهروندان و مسافران در ورودی شمال‌غرب شیراز و مدیریت ترافیکی این محور، ارتقای ایمنی، مدیریت زمان، کاهش حوادث ترافیکی، هویت‌بخشی به سیما و منظر ورودی شمال‌غرب شیراز و ساماندهی چهره آن ازجمله اهداف احداث این زیرگذر به شمار می‌رود.
 
تلاش همه‌جانبه مدیریت شهری برای تسریع در ساماندهی محور شمال‌غرب شیراز
 
عملیات اجرایی پروژه بزرگ‌مقیاس زیرگذر نیمه‌مسقف گویم که از نظر جذابیت و زیبایی نیز خاص است، از بهمن‌ماه ۱۴۰۱ آغاز شد و علی‌رغم سختی کار، مدیریت شهری شیراز گام‌های بلندی به سوی تکمیل سریع‌تر این زیرگذر برداشت؛ چنان‌که به گفته شهردار شیراز پیشرفت پروژه با وجود پیچیدگی و حجم بالای کار، بسیار خوب و قابل توجه بوده و این موضوع نشان‌دهنده همکاری بین شهرداری و پیمانکار است که باعث شده این پروژه عظیم با کمترین مشکل پیش برود.

محمدحسن اسدی با بیان این مطلب که ورودی شهر یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که در نگاه اول‌، نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند، تأمین رفاه برای شهروندان شیرازی، مسافران و مراجعه‌کنندگان به کلان‌شهر شیراز را برای مدیریت شهری مهم قلمداد کرد و افزود: زیرگذر گویم پروژه‌ای منحصربه‌فرد، بی‌نظیر و دستاوردی ارزشمند در حوزه زیرساخت‌های شهری است که علی‌رغم سختی کار و پیچیدگی‌ها و حجم بسیار بالای عملیات مختلف عمرانی در سال‌جاری، این پروژه فرامنطقه‌ای با تلاش شبانه‌روزی همکاران عزیز در شهرداری شیراز و پیمانکار مربوطه روند اجرایی خوبی را طی کرد.

این مقام ارشد شهری با بیان اینکه پروژه زیرگذر نیمه‌مسقف گویم بحرانی‌ترین پروژه شهرداری شیراز از لحاظ محور مواصلاتی بوده است، گفت: حداقل هر ماه یک‌بار رئیس هلدینگ یا موسسه را از تهران به شیراز کشانده و روند پروژه مورد بررسی قرار می‌گرفت.

وی تصریح کرد: فکر نمی‌کردیم همه موانع از جمله حجم بسیار بالای تملک‌های این پروژه برطرف شود و کار اجرا به خوبی پیش برود.

اسدی با تأکید بر این موضوع که محور شریانی زیرگذر گویم برای مدیریت شهری از اهمیت بسزایی برخوردار است، گفت: این محور به نوعی گلوگاه ورودی از چند استان بوده و حل‌کننده گره ترافیکی در شمال و شمال‌غرب شیراز است.
شهردار شیراز طول اَبَرپروژه زیرگذر نیمه‌مسقف گویم را ۲هزار و ۱۰۰ متر و ارزش آن را بیش از ۲هزار میلیارد تومان عنوان کرد.

حجم بالای معارضات و تملک در پروژه زیرگذر گویم

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز نیز به حجم وسیع جابه‌جایی تأسیسات در پروژه زیرگذر گویم اشاره کرد و گفت: طول این پروژه ۲هزار و ۱۰۰ متر است که در جنوب کشور بزرگ‌ترین زیرگذر شهری و بین‌شهری محسوب می‌شود و طول هیچ زیرگذری در جنوب کشور به این مقدار نمی‌رسد.

محمد امین با اشاره به ترافیک کیلومتری در ورودی شمال‌غرب شیراز اضافه کرد: با توجه به افتتاح آزادراه شیراز- اصفهان و از آنجا که این محور یکی از دروازه‌های ورودی شیراز است، شهروندان برای ورود به شهر باید ساعت‌ها در ترافیک می‌ماندند که در این راستا تصمیم گرفته شد این پروژه هرچه سریع‌تر به سرانجام برسد.

وی افزایش اکیپ‌های اجرایی را مورد توجه قرار داد و گفت: برای جبران عقب‌ماندگی عملیات اجرایی اَبَرپروژه زیرگذر گویم اکیپ اجرایی در تمام ساعات روز و شب بدون اختلال و مزاحمت برای مردم افزایش یافت تا این پروژه در زمان‌بندی خود به بهره‌برداری برسد.

امین افزود: اَبَرپروژه زیرگذر نیمه‌مسقف گویم با تلاش شبانه‌روزی همکارانمان در معاونت فنی و عمرانی، مراحل پایانی را طی می‌کند و با افتتاح آن تا پایان سال بخش قابل‌توجهی از ترافیک شمال غرب شیراز برطرف می‌شود.
معاون شهردار شیراز به اهمیت این پروژه اشاره و بیان کرد: پروژه بزرگ‌مقیاس زیرگذر نیمه‌مسقف گویم به دلیل اینکه مسیر عبوری برای راه ارتباطی سه استان فارس، کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان است، کارکردی فراشهری (استانی و ملی) خواهد داشت.

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز به وضعیت بحرانی و حجم بالای معارض و تملک در ۳۰۰ متر از ۲هزار متر طول این پروژه اشاره کرد و ادامه داد: تملک ۴۱ پلاک تجاری و مسکونی، رفع معارضین تأسیسات پروژه از جمله مخابرات، فیبر نوری، گاز و برق در طول حدود ۳ کیلومتر، تملک ۵ واحد ادارات دولتی و نهادهای عمومی و انعقاد قرارداد اجاره موقت با ۱۵۶ واحد تجاری در محدوده حصارکشی کارگاه انجام شد.
 
بزرگ‌ترین زیرگذر جنوب کشور با مشخصات فنی منحصربه‌فرد

 عملیات احداث پروژه عظیم زیرگذر نیمه‌مسقف گویم با ابتکار عمل و همت خانواده بزرگ شهرداری کلانشهر شیراز در سه نوبت به صورت شبانه‌روزی ادامه یافت. با توجه به اینکه اجرای این پروژه چهار تا پنج سال زمان‌‌بر بود، با فعال شدن شیفت شب عملیات آن، روند اجرای سریع‌تری به خود گرفت.

این پروژه بزرگ‌مقیاس شهری در حال حاضر در مراحل نهایی اجرای خود قرار دارد و چشم سه استان به افتتاح آن است تا تردد از شیراز به اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد در دو مسیر رفت و برگشت را روان سازد. همچنین در تسهیل رفت‌وآمد ایمن و سریع مردم و کاهش بار ترافیک بزرگراهی شمال غرب شیراز نقشی حیاتی ایفا کند و به این ورودی هویتی جدید ببخشد.

زیرگذر نیمه‌مسقف گویم که با دو کیلومتر طول، عنوان «بزرگ‌ترین زیرگذر جنوب کشور» را بر تارک خود دارد، محوری شریانی در گلوگاه ورودی این سه استان محسوب می‌شود؛ پروژه‌ای مهم و در تراز ملی که کمتر کسی می‌توانست ساخت آن را تصور کند. بنابراین علاوه‌بر ایجاد رفاه و آسایش برای شهروندان شیرازی، خدمتی شایسته به دیگر هموطنان نیز به‌شمار می‌رود و نمادی از کار و مدیریت جهادی است.

این پروژه عظیم و فرامنطقه‌ای به پیمانکاری قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) اجرا شده است.

مدل سازه زیرگذر گویم نیمه‌مسقف بوده ومشخصات فنی آن منحصربه‌فرد است. این زیرگذر به طول دو کیلومتر طراحی شده و عرض دهانه آن به حدود ۶۰ متر می‌رسد و سه باند در هر طرف زیرگذر برای عبورومرور خودروها احداث شده است.

باندهای تردد در روی زیرگذر اجرا شده و ویدهایی که در رفوژ وسط طراحی شده، نور و هوا را به داخل زیرگذر وارد کرده و به تهویه مناسب آن کمک می‌کند.  بنابراین با اجرای این پروژه به صورت نیمه‌مسقف، روشنایی و تهویه به طور طبیعی صورت می‌گیرد و صرفه‌جویی در مصرف برق را نیز به دنبال دارد.

سقف این زیرگذر دارای یکهزار و ۱۳۰ متر طول به صورت بتنی است‌. کف زیرگذر نیز با بتن مسلح به ضخامت حدود ۲۵ سانتیمتر و سپس آسفالت به ضخامت ۵ سانتیمتر پوشش داده شده که عمر مفید آن بیش از ۸۰ سال پیش‌بینی می‌شود.

همچنین حجم خاکبرداری و بتن‌ریزی آن کم‌سابقه بوده و بالغ بر ۳۵هزار مترمکعب بتن و ۸هزار تن فولاد در ساخت این زیرگذر استفاده شده که در نوع خود بی‌نظیر است.

این اَبَرپروژه شاخص زیرساختی که با نماسازی مناسب به عنوان دروازه شهر، نمایانگر اقتدار فنی و عمرانی مهندسان شیراز است، امکان تردد همزمان سه مسیر تندرو در هر جهت و سه مسیر کندرو در هر جهت را فراهم می‌کند که درمجموع به ۱۲ مسیر عبوری می‌رسد، این در حالی است که در گذشته تنها ۵ مسیر وجود داشت و افزایش ۷ مسیر، ظرفیت قابل توجهی را در حوزه حمل‌ونقل این محور ایجاد می‌کند.

اجرای پروژه زیرگذر گویم به‌صورت نیمه‌مسقف با حفظ شکل اولیه شهرک گویم امکان ارتباط بخش شمالی و جنوبی آن را مهیا کرده و علاوه بر تردد عابرین پیاده، چهار دوربرگردان بر روی همسطح در نظر گرفته شده است.

در واقع این زیرگذر از سه مسیر رفت و سه مسیر برگشت در همسطح و سه مسیر رفت و سه مسیر برگشت در قسمت زیرگذر تشکیل شده است که با کاهش ترافیک تا حد زیادی مصرف سوخت و آلودگی هوا را کاهش می‌دهد.

طراحی و اجرای این پروژه تحول‌آفرین به صورت روگذر و زیرگذر نیمه‌مسقف با بهره‌گیری از دانش فنی روز و با استفاده از فناوری دیوار دیافراگمی توسط متخصصان مجرب داخلی و نیز استفاده از پیشرفته‌ترین ماشین‌آلات حفاری دنیا و رعایت استانداردها صورت گرفته است.

روی این زیرگذر دال نیم‌مسقفی اجرا شده است که علاوه بر بازآفرینی فضای موجود، ارتباط کامل محلی را نیز برقرار می‌کند، ضمن اینکه تهویه در فضای آن به صورت طبیعی انجام خواهد شد که خود نمونه‌ای شاخص از طراحی مهندسان این مرزوبوم است و باعث هدررفت کمتر انرژی نیز می‌شود.

همچنین هرگونه تملک و جابه‌جایی در محدوده منطقه گویم برای عملیات این زیرگذر با توافق شهروندان و کسبه صورت گرفته؛ به‌طوری که هیچ‌گونه نارضایتی از جانب شهروندان و کسبه عنوان نشده است.

اَبَرپروژه فرامنطقه‌ای زیرگذر گویم که قطعه‌ای مهم در مسیر آزادراه شیراز- اصفهان نیز به‌شمار می‌رود، با همکاری و صبوری مردم و همت شهرداری شیراز و پیمانکار، مراحل پایانی خود را می‌گذراند و تا چند روز آینده وارد مدار بهره‌برداری خواهد شد تا نقش ارزنده‌ای در ارتقای وضعیت و روان‌سازی ترافیک ورودی شمال‌غرب شیراز ایفا کند و این کلانشهر شاهد تحول قابل توجهی در بحث زیرساخت‌های شهری باشد. 
 
 
 
 



۱۴۰۳/۱۲/۲۲
منبع : پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز
بازدید ها : ۴۳۳
مطالب مرتبط با این موضوع :
نظری ارسال نشده است
نام :
پست الکترونیک :
شرح :
نظر :   برای ارسال نظر خود، دکمه ارسال را بزنید
کد امنیتی را وارد کنید


   071-32226858 ، 071-32223624-6 
 info@shiraz.ir
 خیابان شهید پیشرو، خیابان راهنمایی، ساختمان شهرداری مرکزی
 
کلیه حقوق این سایت متعلق به شهرداری شیراز می باشد